Nieuws

Fake News op Kindcentrum de Avonturier

https://www.plazacultura.nl/nieuws/nieuws/fake-news-op-kindcentrum-de-avonturier


Scholenbezoek aan de Avonturier

Onlangs werden wij bezocht door een school uit Breda. Een aantal leerkrachten hebben een ochtend meegelopen op de units. Na afloop ontvingen wij een enorm leuk verslag van hun bezoek. Daar mogen we als Avonturier maar mooi even trots op zijn!

Ons bezoek aan de Avonturier, 27 november 2019

Nu anderhalf uur later in mijn eigen lokaal na een bezoekje aan jullie school: ‘Enorm enthousiast, vol nieuwe ideeën, maar vooral verbaasd.’ Wij komen van een school uit Breda, die volgend jaar ook start met units. Nu werken we traditioneel. Voordelen en nadelen hebben we hier van bekeken en van daaruit ook een mening gevormd. Deze was in eerste instantie niet heel positief. Ik ben een leerkracht die uitgaat van: ‘Wat werkt, dat werkt’. En ik vond mijn manier van lesgeven werken. Vandaag heeft wel even mijn ogen geopend. Bij het binnenkomen ervaarden we al een ‘oh’-effect. Nieuwe muren, nieuwe meubels, wit, strak, schoon en wat een rust… Dit was wel even andere koek in vergelijking met het gebouw van zestig jaar oud waar wij in zitten. Na een koffie in de gezellig aangeklede koffiekamer kregen wij een rondleiding. Daar begon ons enthousiasme. Kinderen werkten en leerkrachten liepen rond. Er was geen leerling niet aan het werk. Je zag hun motivatie en ze waren overal. In elk hoekje, op elke bankje en aan elke tafel zaten leerlingen. Sommige in groepen, sommige alleen. Sommige denken nu aan een chaos, maar ik zag structuur. Ik zag rust en ik zag gemotiveerde leerlingen die bezig waren hun taak zo goed mogelijk te volbrengen. De bel ging en ik zag ze opstaan. Tafeltjes werden leeggehaald en kinderen gingen door naar een volgend ‘lokaal’. Ze gingen zitten en heel de routine begon weer opnieuw. Verbaasd, nou geschokt waren we. Wij ervaren de grootste problemen bij ons op school tijdens de wisselingen van de les. Hier ging dit zo gemakkelijk, zo soepel, zo rustig. Alles valt en staat met organisatie hebben we vandaag wel gezien. Leerlingen krijgen meer ruimte en aan de andere kant worden ze strak gehouden. Ze weten wat er van ze verwacht wordt, waardoor er rust ontstaat. Er zijn meerdere ogen op de ‘vloer’, er zijn verschillende manieren van uitleggen. Voor elk kind is er iets of iemand die werkt en waarmee het klikt. Hierdoor wordt er aan alle kinderen gedacht en is er ook voor iedereen ruimte. Het moet bij mij nog verder inwerken, maar ik kan nu al niet wachten om hiermee te beginnen. De eerste verandering begint morgen al en dat er nog maar veel zullen volgen….
Leerkracht, KBS de Wisselaar, Breda