Zon Jongen Meisje

Unitonderwijs

Waarom De Avonturier van unitonderwijs houdt!

Iedere leerling is uniek. In leertempo, in leerplan en in interesses. Met unitonderwijs doen we recht aan de individuele verschillen tussen leerlingen. Wat heeft iemand nodig om zich optimaal te ontwikkelen en waarvan wil hij of zij zélf graag meer weten? Daar draait het om bij De Avonturier!

Unitonderwijs haakt daarop in. Met een gestructureerde werkwijze, waarbij leerlingen op hun eigen niveau leren. Binnen een unit verschillen leerlingen van leeftijd. Daar kiezen we bewust voor; niet de leeftijd is bepalend, maar waar een leerling staat. Bovendien draagt het bij aan een positief zelfbeeld; verschillen mogen er zijn, iedereen is goed zoals hij of zij is! 

Als team maken we gebruik van elkaars talenten. Gezamenlijk bewaken we het belang van iedere leerling en investeren we in een goed contact met onze leerlingen en hun ouders. We doen het samen!

Ons unieke schoolgebouw maakt het af. Speciaal ontworpen voor unitonderwijs. Wat een mooie manier om zo onze leerlingen de onderwijsdoelen* te laten behalen! 

*De wettelijke kaders voor het primair onderwijs, vastgesteld door SLO (Stichting Leerplanontwikkeling)


Unitonderwijs in de praktijk 

Bij De Avonturier horen leerlingen bij een eigen unit, ingedeeld in de units 2 t/m 4. 

Unit 1: Kinderopvang door Partou, ook in ons gebouw gevestigd
Unit 2: Groep 1,2 en 3 - begane grond
Unit 3: Groep 4,5 en 6 - 1e verdieping
Unit 4: Groep 7 en 8 - 1e verdieping

In een unit zitten alle leerlingen van desbetreffende groepen samen. De leervakken doen ze in eigen groepen, op het niveau dat bij ze past. Per unit staan er 2 tot 4 leerkrachten klaar, ondersteund door een onderwijsassistent en stagiaire.

Dat ziet er zo uit: 
Elke leerling begint de dag in een eigen basisgroep, met een vaste leerkracht die de leerlingen nauwgezet volgt. In deze vaste groep vieren we verjaardagen, eten we fruit en delen we lief en leed. Ook sluiten we samen de dag af. Zie het als een thuisbasis: de vertrouwde plek, waar ze altijd naar terugkeren!  

Hoe we leren
Na de dagstart waaieren de leerlingen uit naar hun eigen niveau- of projectgroep voor een leervak. Ze komen letterlijk in beweging. In deze niveaugroepen zitten leerlingen van verschillende leeftijden. Ze krijgen uitleg op maat. Kort of uitgebreid, net wat een leerling nodig heeft. Leerlingen helpen elkaar ook, het zorgt voor een positieve sfeer.  

Leerplein 
Op het leerplein gaan de leerlingen begeleid aan de slag met de leerstof. Samen, of individueel op een stillere plek. Alles kan dankzij ons fraaie gebouw; open en licht met allerlei soorten werkplekken. We wijken ook gerust af van leermethodes om met spel de leerstof levendiger en frisser aan te bieden. Vaak enorm verhelderend en motiverend!  

Hoe volgen we de leerling?
Na het leren op het leerplein kijken we met de leerlingen terug op hoe het ging. Waar liepen ze tegenaan? Wat ging top? Leerlingen leren zo te vertellen wat ze nodig hebben. De leerkrachten zien bovendien haarscherp wat voor welke leerling werkt én spelen daarop in. Unitonderwijs geeft bovendien een brede blik: meerdere leerkrachten zien de leerling! 

__________________________________________________________________________


OGO: Ontwikkelingsgericht onderwijs

Op De Avonturier werken we in unit 2 met Ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO). Met betekenisvolle en aansprekende thema’s voeren spel en plezier de boventoon. Ongemerkt ontdekken en ontwikkelen leerlingen hun eigen talenten!
Wat is er allemaal nodig om een circus te runnen? Waar moet een astronaut allemaal aan denken voor hij of zij de ruimte ingaat? Met de focus op de brede algemene ontwikkeling, leren leerlingen onderzoeken en samenwerken. Een feest, omdat ons gebouw vol originele en inspirerende werkplekken zit. 

Blink
Ontdek de wereld en verwonder je. In unit 3 en 4 onderzoeken leerlingen de wereld waarin we leven met Blink. Wat eten ze in Azië? Waarom waren de Beatles zo populair? Hoe ontstaat een tornado? Is het erg als een dier uitsterft? Alles voor de nieuwsgierige leerling, de onderzoeker, de creatieveling en de leerling die van de feiten is. Blink neemt ze mee op expeditie bij De Avonturier. Zo maken we leren echt leuk!